12:09 ص

مفيش فايده

بواسطه ســـهــــر








بعتذر على عدم ردى على التعليقات فى البوست اللى فات


لظروف ربنا وحده أعلم بيها لكن الف حمد وشكر لله على كل حال




حاجة بسيطة




( أول خطوه جد فى عمرى خايفة تكون غلطه عمرى )




وأخـــــيرا




ايها السادة لم يبق اختيار سقط المهر من الاعياء






34 شربوا معايا القهوه:

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

مالك حبيبتى
الاول السلام عليكم
أولا نحمد ربنا على كل شىء
وثانيآ
ده موضوع ارتباط وخخايفه ياسهر ولا ايه
ممكن افهم
عشان اعرف أجاوب

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

سهر احنا بنلتمس ليكى كل عذر ياحبيبتى
بس بجد مش قادره افهم
على العموم لو هو كده أستخيرى ربنا وإن شاء الله يكون خير ياحبيتى
من المعلوم أن الغيب لا يعلمه إلا الله تعالى ، وأن العبد لا يدري على وجه اليقين عواقب الأمور ؛ فقد يظن العبد أن ما هو مقدم عليه فيه الخير وتأتي النتائج على خلاف ما توقع كما قد يحدث العكس.من أجل هذا كان حريا بالعبد عند إقدامه على أمر من الأمور المباحة أن يتفكر وأن يستخير الله تعالى ويستشير من يثق برأيه وخبرته وأمانته؛فما خاب من استخار الخالق واستشار المخلوق، وقد روى جابر رضي الله عنه قال: كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يُعلمنا الاستخارة في الأمور كلها، كما يعلمنا السورة من القرآن يقول: "إذا همَّ أحدكم بالأمر فليركع ركعتين من غير الفريضة ثم ليقل: اللهم إني أستخيرك بعلمك وأستقدرك بقدرتك وأسألك من فضلك العظيم، فإنك تقدر ولا أقدر، وتعلم ولا أعلم، وأنت علام الغيوب. اللهم إن كنت تعلم أن هذا الأمر – يسمي حاجته – خير لي في ديني ومعاشي وعاقبة أمري، أو قال: عاجل أمري وآجله، فاقدره لي ويسره لي ثم بارك لي فيه، وإن كنت تعلم أن هذا الأمر شرٌ لي في ديني ومعاشي وعاقبة أمري، أو قال: عاجل أمري وآجله؛ فاصرفه عني واصرفني عنه، واقدر لي الخير حيث كان، ثم ارضني به".
ويارب يفك كربك وكرب المسلمين جميعآ
اللهم أمين ياربب العالمين
وطمنينى عليكى
أنوس

ســـهــــر يقول...

ازيك يا عاشقة وحشانى والله ومتعرفيش كلامك فرق معايا اد اية

بس عارفة انتى لما تبقى مستنيا حاجة عشان تخلصك من هموم الدنيا اللى انتى حاسة انها هموم محدش شالها فى الدنيا غيرك؟

وتجيلك الفرصة وفجأة تحسى انها طوق ملفوف حوالين رقبتك خنقك وزود همك وحسسك ان مفيش فايده ولا أمل فى اى حاجة هو دة الاحساس اللى يقتل بجد


ودايما منورانى وكلامك بيريح القلب يا ارق عاشقة فى الدنيا كلها

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

يارب يخفف عنك يا أختى
ويسعدك يارب
بالله عليكى طمنينى عليكى يا قلبى منتظره
حتى تردى على تعليقاتى عشان اطمن
سلالالالامى

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

معلهش يا حبيبتى
ربنا يزيل عنك يارب ويسعدك ويحقق ليكى كل اللى بتتمنيه يارب
ويسعدك ويرزقك بإنسان يحبك زى الى معايا
عسل وسكر وبيموت فيا وبيحبنى مووت
وانا كمان حبيته قوووى
وان شاء الله خير قريب إ‘دعيلى ياختى
بالله عليك
ويارب يزيح عنك
اللهم أمين وتشوفى الخير

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
عاشقه الرومانسيه يقول...

الف سلامه عليكى
ارتاحى فتره
وارجعى تانى بنشاط اكتر واكبر
ربنا يلهمك الصواب

yoyo يقول...

صباحك سكر يا سهر
اولا مش فى اعتذار بين الاخوات والاصدقاء
ربنا يعينك يارب
الحمد لله على كل حال
عارفة رغم ان كلماتك بسيطة اوى الا انى حسيت بيها والله
الاختيار مش سهل مش عارفة انا فهمت كلامك صح ولا لا
بس هو وصلى بالشكل دا الطريق اللى انت بداتيه بيكون صعب لان له هو مش الصح لقدر الله بتكون النتيجة صعبة اوى اوى
استخير ربنا و استفتى قلبك
وان شاء الله يكون اللى فيه صالح لكى

ربنا يسعدك و يسعد قلبك
تحياتى
يويو

الشاعر الحزين يقول...

سهر

أنا هقولك كلمتين اتنين بس

لا تستسلمى

صدقينى الاستسلام هيكون أصعب من اللى أنتى فيه

فعشان كده أوعى تستسلمى

ربنا يفك كربك يارب

تحياتى

احساس طفلة محبة للرومانسية بس واقعية يقول...

انا مع رأي الشاعر الحزين لا تستسلمى

بالعكس تزودى بالامل والتفاؤل

مهما كانت الظروف مسيرها فى يوم هتعدى

وهيجى يوم جديد مفيش حاجة بتستمر

ربنا يزيل عنك كل هم وكرب

ويوفقك للطريق الصحيح

تقبلى مرورى

شاب كــ طخين ـــــا يقول...

ربنا معاكى وان شاء الله خير
ربنا يكرمك ويكون حاجه بسيطه
فى رعايه الله

Mostafa Safwat يقول...

حمدا لله على السلامه
و ان شاء الله خير
اكيد هو موضوع اختيار
لو كان اختيار موبيل بدل الاتسرق :) ممكن نساعدك
انما لو بتختاري حاجة اكبر
فعليكي بالاستخارة
و ربنا يوفقك

موجة يقول...

سهر
انا زعلانة اوى منك بقى
عشان انا هتجنن واعرف فيكى ايه
وانتى وعدتينى انك تقوليلى مالك
ماشى
وبعدين انتى بالبوست ده زودتى قلقى
وربنا يعلم انا بفكر فيكى ونفسى اطمن عليكى
ارجوكى طمنينى

ســـهــــر يقول...

ايناس انا مش عارفه اقولك اية ولا اية بجد ربنا ميحرمنى من قلبك الجميل
ويجمعك بحبيبك فى الخير يارب وانا عندى يقين انة يستاهل قلب اغلى انوسة

انا ضيفتك يا قمرايتى عندى ع الميل

ســـهــــر يقول...

عاشقه الرومانسيه
الف سلامه عليكى
ارتاحى فتره
وارجعى تانى بنشاط اكتر واكبر
ربنا يلهمك الصواب

ربنا يسلم قلبك يا دودو يارب
واكيد هرجع انا زى القطط بسبع ارواح
نورتينى يا بنوتة

ســـهــــر يقول...

yoyo
صباحك سكر يا سهر
اولا مش فى اعتذار بين الاخوات والاصدقاء
ربنا يعينك يارب
الحمد لله على كل حال
عارفة رغم ان كلماتك بسيطة اوى الا انى حسيت بيها والله
الاختيار مش سهل مش عارفة انا فهمت كلامك صح ولا لا
بس هو وصلى بالشكل دا الطريق اللى انت بداتيه بيكون صعب لان له هو مش الصح لقدر الله بتكون النتيجة صعبة اوى اوى
استخير ربنا و استفتى قلبك
وان شاء الله يكون اللى فيه صالح لكى

ربنا يسعدك و يسعد قلبك
تحياتى
يويو

اكيد مفيش بينا اعتذارات يا يويو يا قلبى عارفة الموضوع زى مقولتى كدة ان حاجة المفروض تغير كل حاجة فجأة تجيلك احساس انها أسوء من كل حاجة
فهمتينى ؟

نورتينى يا جميلة

ســـهــــر يقول...

الشاعر الحزين
سهر

أنا هقولك كلمتين اتنين بس

لا تستسلمى

صدقينى الاستسلام هيكون أصعب من اللى أنتى فيه

فعشان كده أوعى تستسلمى

ربنا يفك كربك يارب

تحياتى

والله انت أحلى شاعر يا شاعرنا الجميل
فعلا عندك كل الحق وانا والله بينى وبين نفسى واخدة قرار انى مش هستسلم واقول خلاص هعمل اية

تحياتى ليك يا شاعرنا الجميل

ســـهــــر يقول...

احساس طفلة محبة للرومانسية بس واقعية
انا مع رأي الشاعر الحزين لا تستسلمى

بالعكس تزودى بالامل والتفاؤل

مهما كانت الظروف مسيرها فى يوم هتعدى

وهيجى يوم جديد مفيش حاجة بتستمر

ربنا يزيل عنك كل هم وكرب

ويوفقك للطريق الصحيح

تقبلى مرورى


اللهم امين وانا يا حبيبتى هعمل زى مقال الشاعر ان شاء الرحمن
وفعلا دوام الحال من المحال والله يعديها على خير
نورتينى يا حبيبتى

ســـهــــر يقول...

أمبارح كان عمرى عشرين
ربنا معاكى وان شاء الله خير
ربنا يكرمك ويكون حاجه بسيطه
فى رعايه الله

يارب واكيد خير ان شاء الله
نورتنى بجد ودايما منور المدونة بمرورك

ســـهــــر يقول...

Bondok
حمدا لله على السلامه
و ان شاء الله خير
اكيد هو موضوع اختيار
لو كان اختيار موبيل بدل الاتسرق :) ممكن نساعدك
انما لو بتختاري حاجة اكبر
فعليكي بالاستخارة
و ربنا يوفقك


الله يسلمك يا بندق يارب
وضحكتنى والله هههههههه
ياريتة موبايل كان أرحم
بس منكرش انى لسة متغاظة من الواد ياسر اوى :)
نورتنى يا جميل وان شاء الله خير

ســـهــــر يقول...

موجة
سهر
انا زعلانة اوى منك بقى
عشان انا هتجنن واعرف فيكى ايه
وانتى وعدتينى انك تقوليلى مالك
ماشى
وبعدين انتى بالبوست ده زودتى قلقى
وربنا يعلم انا بفكر فيكى ونفسى اطمن عليكى
ارجوكى طمنينى

موجتى انا يالهوى اوعى تزعلى يا بت يا موجة دة انا بموت فيكى وربنا بحبك لله فى لله بحسك اختى الصغنونة
ومتقلقيش يا قلبى
هروح عندك اسيبلك الميل وضيفينى وابقى امسحية بعد الاضافة :$

احلى موجة فى الدنيا بحبك يابت اوى

مدحت محمد يقول...

ربنا يزيل همك ويعجل بالفرج من عنده

الشاعر الحزين يقول...

سهر

أنا مجرد شوفت ايميلك

لكن طبعا مقدرش أضيفه الا لما أستأذن الأول

وأنا جاى عشان أستأذن أضيفه ؟؟؟ ولا أضيفه ؟؟؟

مستنى الرد

تحياتى

ســـهــــر يقول...

مدحت محمد يقول...
ربنا يزيل همك ويعجل بالفرج من عنده

اللهم امين الف شكر ليك على المرور
يارب داميا مشرفنى

ســـهــــر يقول...

الشاعر الحزين
سهر

أنا مجرد شوفت ايميلك

لكن طبعا مقدرش أضيفه الا لما أستأذن الأول

وأنا جاى عشان أستأذن أضيفه ؟؟؟ ولا أضيفه ؟؟؟

مستنى الرد

تحياتى

هههههههههههههههههه
ماشى يا علاء زيع الحلقة :)

Bant EL7ag Dracula يقول...

يعيينى يا حبيبتى علشان كدا بتقوليى نروح الكوبرى


سلامتك يا قمر

والحمد لله انها عدت يا حبيبتى


على خير وانك كويسه

ربنامعاكى

وميرسى يا حبيبتى على دخولك بيت الرعب بتاعى

وعلى فكره انتى اددت يا قمر عندى

خد بالك من نفسك

اوووووى

Kimmo Alahlaoy يقول...

ربنا معاكى يا حميل يارب

والا تزعل نفسك مدونه تحفا زى صحبتها

Kimmo Alahlaoy يقول...

ربنا معاكى يا حميل يارب

والا تزعل نفسك مدونه تحفا زى صحبتها

غير معرف يقول...

ربنا معاكي ياقلبي

وان شاء الله ربنا هيفرجها عليكي

المهم توكلي على الله وماتستسلمي لليأس خلي املك بربنا كبير

ربنا يوفقك ويحققك امنياتك

Bant EL7ag Dracula يقول...

http://7abebyyarasolalah.blogspot.com/

Hesham يقول...

صباح الخير
معذرة لإقتحامى مدونتك ولكن بجد جميله رقيقة ولكن كلمة تحمل معان كثيره جدا (سقط المهر من الإعياء) بجد كلمه تحمل كل معانى الاحداث تحمل معنى صراع الإنسان وظروفه فيسقط من الإعياء وينهزم دائما صراع الحب مع الكراهيه فيموت الحب من الإعياء صراع الضمير مع الشيطان فيموت الضمير من جراء هول الصراع يااااااااه كلمه صغيره تحمل معانى كثيره
اتمنى تبادل الزيارات

أحمد الصعيدي يقول...

السلام عليكم
أختي سهر
اعلمي تماما أن ما أصابك ما كان ليخطأك وما أخطأك ما كان ليصيبك
وأن ميزان الحياة تقوي الله والرضا بالقضاء والقدر وأنه ما مر علينا أمر إلا وجب علينا أن نصلي استخارة كما كان يفعل الصحابة فاستخيري الله يا سيدتي عله يجعل من أمرك رشدا..

اعلمي ان أمر المؤمن كله خير إذا أصابه خير حمد الله عليه فكان خير له وإن أصابه شر صبر فكان خير له
بسم الله الرحمن الرحيم
أحسب الناس أن يتركوا أن يقولوا أمنا وهو لا يفتنون

اللهم إجعلنا مؤمنين إليك راغبين وهب لنا يقين الصادقين وسعادة المتقين

عذرا سيدتي ان كنت علقت عندك دون استئذان فقط لأني أشعر بكأبة غريبة لديك
فرج الله عنك ما أنت فيه ويسر لك الحال والأحوال

حـــــدوتـــــة يقول...

السلام عليكم

واضح انك مشغوله ومحتارة
استخيرى ربنا وادعيه وهو هيهدى قلبك

سلالالالالالالالالالالالالالالالالالالام

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

حبيبتى
أزيك عامله ايه
أدعوكى لزيارة البوست الاخير عندى
ضرورى
تحياتى