12:59 ص

محـــاولات

بواسطه ســـهــــر



لــن أقل أنى سأحيا على زكراك
فقط سأحيا على أمل أن ألقاك
لن أقنع نفسى مخادعه أن الآمل أتى حتى ولو كان بعيدا فى الآفاق
سأدرب نفسى على فلسفة الآشياء
فثمه أشياء تفقدنا أشياء
وثمه أشياء تنحرنا الى أشياء
لا تندهش فلم أعد انا الأنثى الهشــ
لا تندهش فمع مرور الايام تتقلص الآحلام
ــــــــــــــــــــــــــــ


حين طلبت منى أن استمع الى مقطوعه عمر خيرت
( الوداع )
نظرت اليك فى غضب
فقط لو كنت أعلم وقتها انك تدربنى على الحياة من دونك
لأخذت منك عمرى قبل أن ترحل
لآخذت منك حزنى
وتركت لك قلبى بدون جرح
لتركت لك قلبى عنوان للفرح
ـــــــــــــــــــــــــــــ



فى صندوقى ورقة
وفى الورقة كلمات
وفى الكلمات معانى كثيرة
بحثت و نظرت كثيرا
يا لسذاجتى
لم المح فيها كلمة وعد !!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ


حين صنعت لى فنجان القهوه المرّ
وتركت لك بقايا دموعى فى الفنجان
ونثرت أمامك أوجاعى
أنتظرت منك وعد أن غدا سيجمعنا لقاء
أن غدا برغم برد الشتاء
ستحيا معى فى الربيع
وحين لم تفعل
ادركت أنك لا تجيد سوى صناعه المرّ
كمرّ قهوه الفنجان
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ



لماذا سميتها على أسمى ؟
ألم تخشى أنها تحمل نفس مصيرى ؟
تلذذت بالغياب
وفى الغياب لم أفوت صلاه وأنا أدعو لك
أن ينزع الله القسوه من قلبك
وأن يرزقك بطفلة لا تحمل منى
لا أسم ولا ملامح ولا مصير
فسوف أغير دعائى
سأدعوا الآن لتلك الطفلة التى تشبك كثيرا فى الملامح
والتى تشبهنى فى أسمى

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


من الآن سأغير عاداتى
سأتدرب على اشياء صنعها القدر
سأشكر الله كثيرا
سأدعوا الله كثيرا
ان يأخذك الله من قلبى كما أخذك من عالمى
ــــــــــــــــــــــــــــ


النصيب هو هبه الله لنا
فلن انزعج بعد الآن
فقط سأقف بشغف لآنتظر كل هبه من الله لــــــــــى
ـــــــــــــــــــــــــــــ



أن جمعتنى بك صدفه وشعرت بالندم على
ودموعك على وشك أن تفضح ذلك الوجه الغريب
الذى لم أعد أعرفة ولم يعد يعنينى
فلا تشعر بالخذلان
فلقد نفذت منك كل المشاعر الساميه منذ أن رحلت من عالمك المرّّّّّ
ــــــــــــــــــــــــــ




23 شربوا معايا القهوه:

موجة يقول...

لولولولولىىىىى
انا اول تعلييييييييييييييق
هيه هيه هيه هيه
بصى بقى ياسهر
انا قريت بس مافهمتش اوى
لكن حسيت نبرة الحزن واليأس فى الكلام
بصى انا هقرا تانى بتانى كدة
واجى اقولك رايي
باركيلى انا اول تعليق
ههههههههههههههههههههههه

موجة يقول...

وتانى تعليق كمان
حلو اوى اوى
بصى بقى ياسهر ياحبيبتى
المرة دى انا فهمت
وزعلت اوى
ومش متخيلة نفسى وانا فى القصة دى ممكن كان يجرالى ايه
انا اكون مع حبيبى
وافترق عنة
وبعدين اشوفة متجوز ومخلف ومعاه بنوتة ومسميها على اسمى؟
صعب اوى اوى
بس تعرفى اجمل حاجة ايه انتى كتبتيها
"فثمة اشياء تفقدنا اشايء
وثمة اشياء تنحرنا الى اشياء"
حلوة اوى الجملة دى
بالتوفيق ياحلوتى

micheal يقول...

جميلة جدا يا سهر رغم نبرة الحزن اللي فيها

بس مش عارف ساعات بحس أن الانسان بيستلذ أنه يعذب نفسه
تحياتي

غير معرف يقول...

سألتك حبيبي لوين رايحين
خلّينا خلّينا وتسبقنا سنين
إذا كنّا ع طول .. التقيناع طول
وليش منتلفّت خايفين

أنا كلّ ما بشوفك ... كأنّي بشوفك
لأول مرة حبيبي
أنا كل ما تودّعنا... كأنّا تودّعنا
لآخر مرة حبيبي
قللي احكيلي نحنا مين
وليش منتلفّت خايفين
ومن مين خايفين

موعدنا بكرى وشو تأخر بكرى
قولك مش جاي حبيبي
عم بشوفك بالساعة... بتكّات الساعة
من المدى جايي حبيبي
ويادنيي شتّي يا سمين
عللي تلا قوا ومش عارفين
ومن مين خايفين

saragebaly يقول...

سهورة الجميلة

الف الف مليووون حمدلله على السلامة

وحشتيني اوي اوي

ايه الغيبة الطويلة اوي دي كلها؟؟

لعل المانع خير ان شاء الله

ومفيش غياب تاني بعد كدة خالص
نوهائي
اطلاقا
بتاتاً البته

فرحانة برجوعك جدا

وفرحت برسالتك اوي اوي

اتفقنا بقى
مفيش غياب تاني مطلقا

وحشتيني كتيييييير اوي

سلامي ليكي يا جميلة

كل الحب لاجمل سهر

سارة

maha zein يقول...

الله
اد ايه كلمات حلوة جدا
خراجة بصدق شديد
اعرف واحدة لو قرت الكلام ده هيمسها بشدة
كانك بتحكي حكايتها

اد ايه معرفتها بيه حطم حياتها
بنتها اللى جبتها منه بقت سر تعاستها برغك حبها ليها


يلا ربنا يسامح الجميع

كل سنة وانتي طيبة

رحــــيـل يقول...

لا تندهش فلم أعد انا الأنثى الهشــ
لا تندهش فمع مرور الايام تتقلص الآحلام

حقا القسوة تأخذ منا الكثير والجراح تعلمنا ان لا موت دون احد

فقط الحياه تستمر

كلماتك المتنى وادهشتني واعجبتنى تلك المعانى بشدة

تحياتى وخالص حبى لكى

Yasser Hussein يقول...

موضوع جميل
في انتظار المزيد
:)
خالص التحية

جنّي يقول...

السلام عليكم

جميلة الكلمات ..

أحسست بإحساسك فيها ..

لا أدري لماذا يكون الحب دائما محاط بالشجن والأنين .. لماذا لا يظل بكل السعادة التي يبدأ بها وتلف المحبين ؟

تحيتي وشكرا على القهوة

ســـهــــر يقول...

موجتى يا موجتى
فرحت اهه ومبروك يا ع الكومنت الاول :)
نورتينى يا موجة وسعيدة ان البوست عجبك

ســـهــــر يقول...

micheal
ميرسى ليك جدا ودايما منورنى
وصدقنى العذاب بيكون غصب عن الواحد
مفيش حد فى الدنيا بيحب يعذب نفسة

ســـهــــر يقول...

^ S ^
حلوة الغنوة جدا
:)

ســـهــــر يقول...

saragebaly
سهورة الجميلة

الف الف مليووون حمدلله على السلامة

وحشتيني اوي اوي

ايه الغيبة الطويلة اوي دي كلها؟؟

لعل المانع خير ان شاء الله

ومفيش غياب تاني بعد كدة خالص
نوهائي
اطلاقا
بتاتاً البته

فرحانة برجوعك جدا

وفرحت برسالتك اوي اوي

اتفقنا بقى
مفيش غياب تاني مطلقا

وحشتيني كتيييييير اوي

سلامي ليكي يا جميلة

كل الحب لاجمل سهر

سارة

********

أحلى ساره فى الدنيا كلها وحشانى يا قمرايتى ومش هغيب تانى خالص ابدا ولا تقلقى ومبسوطة انا اكتر بوجودك يا حبيبتى منورانى دايما واحلى بوسه ليكى

ســـهــــر يقول...

maha zein
الله
اد ايه كلمات حلوة جدا
خراجة بصدق شديد
اعرف واحدة لو قرت الكلام ده هيمسها بشدة
كانك بتحكي حكايتها

اد ايه معرفتها بيه حطم حياتها
بنتها اللى جبتها منه بقت سر تعاستها برغك حبها ليها


يلا ربنا يسامح الجميع

كل سنة وانتي طيبة

********
عارفة يا مها مش متخيلة ان فى بنى أدم سوى يدمر حد حبة فى يوم من الايام
معرفش ازاى يكون فى كدة فى الدنيا
بس للاسف فى كدة واكتر

وربنا يسامح الجميع زى مقولتى
نورتينى واتشرفت بزيارتك اتمنى متكونش الاخيرة

ســـهــــر يقول...

رحــــيـل
لا تندهش فلم أعد انا الأنثى الهشــ
لا تندهش فمع مرور الايام تتقلص الآحلام

حقا القسوة تأخذ منا الكثير والجراح تعلمنا ان لا موت دون احد

فقط الحياه تستمر

كلماتك المتنى وادهشتني واعجبتنى تلك المعانى بشدة

تحياتى وخالص حبى لكى

حبيبتى الدنيا بتستمر عمرها موقفت على حد بس المواقف اللى بنمر بيها هى اللى بتعلمنا كل دة برغم قساوتها ووجعها الى اننا فى الاخر بنتعلم ازاى نبقا اقوى من جرحنا
تحياتى يا احلى رحيل

ســـهــــر يقول...

ياسر حسين
موضوع جميل
في انتظار المزيد
:)
خالص التحية

اوعدك ان شاء الله ببوستات تانيه كتير
واتشرفت بزيارتك الجميلة

ســـهــــر يقول...

جنّي
السلام عليكم

جميلة الكلمات ..

أحسست بإحساسك فيها ..

لا أدري لماذا يكون الحب دائما محاط بالشجن والأنين .. لماذا لا يظل بكل السعادة التي يبدأ بها وتلف المحبين ؟

تحيتي وشكرا على القهوة

الاجمل هو احساسك بالكلمات
مفتكرش فى حاجة بتفضل على حالها
دوام الحال من المحال لازم هنلاقى شجن وعذاب واشتياق

واتمنى تكون القهوة عجبتك :)
اتشرفت بزيارتك الرقيقة

عاشقه وغلبانه يقول...

ماشاء الله
بجد اسلوبك في الكتابه مختلف وجميل اوي

اول زياره ليا واستمتعت بيها جدا

تحياتي

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

احسن حاجة انها رضيت بالمقسوم دة
وانه رحل عنها
اسلوبك جميل جدا
تحياتى لكى

انا حره يقول...

فقط سأقف بشغف لآنتظر كل هبه من الله لــــــــــى

يااااه الجمله دى حلوه اوى

maha zein يقول...

بتهزري
يعني جاية دلوقتي تقوليل معرفش ايه وغدرقة وزعفرانة وسقاله واحياء
هه
جاية دلوقتي
بعد ما اتبهدلت فيكي يا غردقة

وانا اللى كنت عاملة اعلان طويل عريض بقول فيه انا ارحة الغردقة وعلي كل اهالة الغردقة والى اتعسهم حظهم بالتواجد هناك انهم يستقبلوني ويدوني اي حاجة امشي بيهم نفسي كده ان شا الله الفين جنية عادي
هه
جاية دلوقتي تقولي كنت عملت معاكي واجب
ماشي ماشي

خلاص بقه
حرام كده
يعني هو الواحد بيروح الغردقة دي يعني كام مرة في حياته
هه
روحي كده
لا بقه
بلا بتاع يا شيخة بقه
انا زعلانة

انتي ساكنة يعني في الغردقة ولا ايه
هه
احسريني يلا

momken يقول...

الله عليكى
تسلم ايدك

جميل اوى البوست ده

بس عاوز اقول حاجه

بما ان الشرقين جميعاً وبما فيهم انا قد تعلمنا الحب من قصص فاشله ولم تكتمل مثل رميو الذى افترق عن جوليت وقيس الذى افترق عن ليلى وعنتر الذى افترق عن عبله

فيمكن تصنيف بوستك على انه قصه حب كتب لها الخلود

لانى لم اسمع عن حب قد خلده البقاء لكن دائماً يخلد الحب الفراق

تحياتى

رندا يقول...

سوف قراءها الاف المرات لعلنى اتشبع بها
حقاً كلماتك فوق الوصف سلمت يداك محبوبتى
وحشتينى جداااااااااا بقى

:)